mandag 1. oktober 2007

Mandag, 1. oktober 2007.
Jess, alle trofaste fans, I´m back!!! Unnet meg en ørliten sykemelding fra alt dataarbeid, da jeg hadde hendene fulle med feber, megaforkjølelse og hardt arbeid på sykehuset. Har brukt helgen til litt egenpleie (må si rødvin gjør susen altså), og formen er nå bratt stigende; jeg er nesten frisk. Det er bare stemmen og nesa som ikke helt henger med på notene. Jeg går derfor rundt med konstant rennende nese og en særdeles sexy stemme, som kan minne om en døende kråke som fortvilet prøver å synge sine siste noter... Eller noe i den dur...

Helgen har vært fin, lørdagen gikk med til byvandring og middag på italiensk restaurant. Resten av gjengen på huset hadde arrangert tidenes grillfest, og etter en halv flaske rødvin var jeg med på notene. Kanskje ikke så rart når jeg har proppet meg med pinex, aspirin og ephedrin hele uka.. Hi hi hi... Kvelden endte heldigvis tidlig for min del, min stakkars kropp orket rett og slett ingen lang fyllekule, og jeg våknet tidlig på søndag, klar til å ta dagen fatt. Alle jentene bestemte seg for å dra til Olympia-parken og bade, noe som viste seg å være en fabelaktig idé!! Olympia er en inngjerdet, privat park med to nydelige svømmebasseng, der man betaler 5 dollar for å komme inn og kan kose seg hele dagen. Vi stekte i sola, spiste is, og spilte kort hele dagen og storkoste oss!! Kvelden gikk med til lesing og bestilling av tidenes spare-ribs til middag. Nam...

I dag startet en ny uke, denne gangen skulle jeg være på kirurgisk avdeling. Spennende... Jeg og Synne tok mot til oss og spurte om vi ikke kunne få observere en operasjon, og fikk til svar at: "Joda, selvfølgelig!!" Vi fikk på oss munnbind, hårnett, og skotrekk (sexy, jeg vet...) og startet runden. Vi møtte en herlig lege som fortalte oss at det var 8 operasjonsstuer, vi kunne bare velge hvor vi ville se... Jøss... Vi åpnet med å observere sutur (altså sying) av brystet på et lite barn, men fant fort ut at dette ikke var særlig spennende... Deretter beveget vi oss vider til vi så en studentvenninne som satt inne på sal 6... Vi listet oss inn og fikk observere en uterektomi, dvs fjerning av livmor og eggstokker. Kjempespennende, blodet sprutet og tarmene tøt ut av magen... Det så rimelig brutalt ut der kirurgene klippet, snippet brant og sydde, men for en opplevelse. Fikk jammen følelsen av at jeg sto og så på tv, selv om hele seansen foregikk ca 1,5 meter fra øynene mine...
Nå skal det sies at jeg ofte kan bli litt pysete på store sår og innvoller som flyter (hvem ville ikke blitt det første gangen mener jeg...?) så jeg opplevde selvfølgelig illebefinnende der i heten... Synne holdt maska men jeg måtte styrte ut og sette meg ned og puste svært dypt flere ganger... Heldigvis var det noen forståelsesfulle leger, så jeg fikk lov å liste meg litt inn og ut... Om det var så heldig for hygienen vet jeg ikke... Men men...

Etter operasjonen snakket vi litt med overlegen og turnuslegen, og fikk vite at samme operasjon skulle foregå en gang til... Sykepleirne preppet operasjonsstua, kirurgene gjorde seg klare og trillet en ny stakkars kvinne inn på bordet.. Hun fikk en haug av anestesi, og kirurgen gjorde seg klar til det første snittet.... Han skar to lange snitt i nedre del av buken, på langs, og skjærte bort den overflødige huden, og kastet hudfilla i en skål... Da kom den velkjente klamheten skyllende over meg igjen og jeg måtte sette meg ned... Faen! De skar videre, og da måtte jeg løpe ut... Dobbelt-faen. Jeg kom meg inn igjen akkurat da de hadde fått tak i livmoren og holdt på å skjære den ut, rimelig ekkelt, og da fikset jeg ikke mer og måtte forlate avdelingen. Synne, jern-kvinnen, ble igjen, mens jeg lusket til lunsj-rommet og helte i meg vann..... Puh... For en opplevelse... I morgen skal vi observere amputasjon av et ben, og åpen hjertekirurgi.. DET blir spennende!! Får håpe magen forholder seg kaldere i morra enn i dag... Please!!

Håper alt er bra der hjemme, regner vel at det blir kaldere for hver dag?? He he he... Jeg kan opplyse om at det her nede bare blir varmere... Heeh heeh heeh...

Setter veldig pris på respons fra alle; bare å kommentere innleggene..

2 kommentarer:

Kine sa...

Nei, ingen legger igjen kommentarer jo, ikke på min blogg heller! Kanskje de er redd for å skrive på en ren tavle - så jeg møkker den til litt! ER så moro å lese andre sine opplevelser av akkurat det jeg er med på også. Får så mange synsvinkler på ting :) Gøy!! Vel, vi møtes på kjøkkenet eller i stua vi Linda :) Klem

Rikke sa...

Hei berta!! Her har du en "kommentar" til:) Savner deg noe helt for jævlig!! Er såååå gla`i rei!!!!!!:) KLem-KLem